Svart eller vit...och klasser...i USA..

Något som jag har väldiga svårigheter att vänja mig vid i detta land är skillnaden mellan klasser och skillnaden mellan värde pga. hudfärg. 

 

Det talas om att svarta har svårare att komma in på skolor, har sämre chans till att få jobb osv. Personer som är födda i en lägre klass har även svårare att arbeta sig upp pga. kostnader för utbildning. 

 

Nu är det ju inte så att alla svarta har sämre jobb eller att bara de vita är i högre klass..

 

Jag har funderat på detta fram och tillbaka en tid nu, men nu lite extra mycket (av irritation).  Jag vet att detta är bara en liiten liiiten del av hur det egentligen är.

 

I helgen var vi inne i Cleveland på ett uteställe. Krogar, barer och restauranger har ofta någon som står på toaletten och hjälper till vid handfatet, dem ger ett tryck på pumpen med tvål i din hand, ler mot dig, ger dig hårspray, parfym m.m om du nu önskar det, samt ger dig pappershandduk att torka händerna på.

 

Jag KAN verkligen INTE vänja mig vid detta. Det är ju ett jobb som alla andra och det är bra att personer kan tjäna pengar. Det är ju inte själva toalett grejen som gör mig irriterad utan faktumet att personerna som jobbar på toaletten är SVARTA och inte heller har någon lön. Tjejen som jobbade på toaletten i helgen hade inte någon lön utan levde bara på DRICKS (är det alltid så??). Jag vill ju verkligen in generalisera detta och säga att det ALLTID är på detta viset men det förekommer tydligen.

 

På de ställen jag har varit har det vart vit hudade människor i baren/servisen och svarta människor på toaletten... Finns det något samband i detta eller är det en slump???  Jag sköter hellre min egen hygien på toa, men om det ska vara någon som vill ge service, ge dem LÖN!!


 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: christina eriksson

Jag riktigt känner din irritation och förstår dig.
Detta skulle vara omöjligt (tror jag)i Sverige.
Människorna i USA kanske inte ser detta eftersom de är vana vid detta.
Fast det är inte lätt för utlandsfödda här heller,
eller om man är lågutbildad.Men alla kan ju utbilda sig, få lån och så här.
Vi får vara tacksamma för allt gott i vårt land.
Man ser hur bra vi har det när vi kommer till andra länder och kulturer.
puss mamma

Svar: Ja Sverige är bra
Susanne Eriksson

2012-11-06 @ 20:29:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0