Mys

Ikväll har jag haft grupparbete och nu ligger jag i sängen och kollar film.. Resterande kväll har varit lugn även om det är folk här i lägenheten som hänger.... (köpte Kina mmmmm)

Söndagen

Sista dagen i Chicago var vi och gick runt där vi bodde. Det var super mysig.. Här är den sista dagen i Chicago:

Sista dagen var det sol men kallt

Vi åt sushi till lunch och den som känner mig vet att jag gillar det mycket!!

Undrar om jag någonsin ätit så god sushi.. Dessa var Chicagos rullar.

När vi gick kom vi till en djurpark och detta huset som man kan se framför till höger..
Där inne var de tropiskt.. vilket var skönt i den kylan..

Lukta lite på blommor.. Det var verkligen ett mysigt ställe detta.

KeKe

Maja

Detta var de mesta av en Dino jag såg på min resa..

Maja & Julia

'
Helt magiskt stora fiskar... Man förstår nog inte hur stora de var när man kollar på bilden..

Chicago från strandpromenaden

En liten sjö där Julia ville ta kort på ankorna.. Hennes mamma målar tydligen alltid änder.

Tog en fika.. Mysigt fik faktiskt..

Mmmmm.. äppel och kanelmuffins

De var sista dagen innan vi åkte tillbaka i bussen..

Hejsan

Nu ska jag gå å lägga mig.. Jag borstade just mina tänder så hårt att de lossnade tandkött, vad är de med mig.. Jag måste nog tagga ned lite på stressen.. Var och tränade nu i kväll.. härliga tider, jag och KeKe är ett super team på gymmet..

Godnatt!

Bussarna i Chicago

Är det bara jag eller ser de inte ut som i Västerås.. Kände mig lite hemma varje gång jag såg en av de..

Museum

Hej igen!

Om jag ville se dinosarier i Chicago.. Amine Lurade mig och sa att vi skulle till ett museum med dinosarier men i självaste verket var de ett sience museum.. Men jag lärde mig lite saker där faktiskt... Detta var de enda museum som jag gick på.. Dagen efter gick Anja och Amine till ett annat museum och då sa han igen att det skulle vara dinosarier där.. Och jag trodde ju så klart inte på han.. Men... Ack Ack klart han talade sanning.. Missade de dära skletten men jag hade en härlig dag på staden istället..

Dom hade även julutställning.. De var klädda granar från många många läder och här är den svenska..
Jag och Maja stod där ett tag för vi ville höra vad folk sa när de såg den svenska granen.. Och här är svaret = "åh Sweden" mer än så var de inte..

Även lite lucia fanns det att läsa om..

Magnolia Cafe!

Hejsan alla glada!!

Maja var och träffade sina föräldrar i New York veckan som var innan vi åkte till Chicago och där så hade hon försökt att få både sig själv och sina föräldrar till ett cafe som heter Magnolia Cafe. Detta Cafe är känt genom serien "Sex and the City" vilket både jag och Maja är lite halv kära i.. Hur som så kom hon å familjen aldrig dit.. Men snacka om att hon hoppade högt när vi plötsligt utan mening står utanför en glasport till cafe "Magnolia".. Och om ja Bara Om någon kunde förstå vilken investering det var att gå in på detta magiska ställe.. MMMM säger jag bara.. Köpte en cupcake (muffins) med kokos och en te.. Vi var förälskade i detta bakställe..

Önskar ju kunde låta er smaka..

Kära Chicago jag gillar dig!!

Hej!

Ja nu sitter man här igen med högar av plugga och ny poppade popcorn i vardagsrummet tillsammans med KeKe och Julia.

Chicago var ju fantastiskt som jag skrev i mitt tidigare lilla inlägg. Vad jag har skrattat genom denna resan..

Här väntar vi på att bussen skall komma. Tog en Taxi in till stan och där skulle bussen ta oss från Cleveland till Chicago på 7 timmar.

Väl framme så tog vi tåget till stället där vi skulle bo.. Tåget gick mellan alla skyskrapor osv ovan för gatorna och aldrig ned under marken. Men de hade även tunnelbana..

Första dagen i staden gick vi på en tysk julmarknad som låg mitt i stan..

I parken kunde man åka skridskor..

Ovanför skridskobanan fanns det en jätte jätte jätte stor böna som var som en spegel.. Denna parken var mysig..

På kvällen gick vi ut och käkade.. efter de gick vi till en klubb där de hade live band.. kändes lite som att vara med i serien OC här faktiskt..
De två första dagarna var det väldigt bra väder varmt och soligt.. Men de två följande dagarna var kalla..

På denna otroligt mysiga gata bodde vi på..
Här sprang jag och Maja runt på Thanksgiving..

Vi sprang fram och tillbaka på denna gatan för att vi ville hitta ett ställe att äta frukost på.. Vilket resulterade i Subway... (var nästan inga restauranger öppna på denna thanksgiving.

Tanken var att vi skulle gå ut på något kul ställe på kvällen.. Men det ekade i på gatorna då det inte var några folk ute.. Så de blev Subway igen.. Macka på macka.. (Subway är en ställe med mackor för de som inte var de).

Men klockan 00:00 då började Back Friday så vi gick och shoppade istället mitt i natten...

Jag har ju en grej för de här med hattar.. Jag har provat endel på resan men inte köpt någon.. Den enda hatt som jag köpt än så länge är min svarta mössa som jag köpte där jag bor på en fiskar och geväraffär..

(köpte inte något under vår nattliga shopping.. Men Julia köpte två jackor, super fina om någon undrar).

Dagen efter gick vi även på lite shopping då om någon vet vad Black Friday är.. det är väl lite som rean på jul för oss. Massor av rea och massor av folk (Googla ordet för att veta mer).. Jag köpte en väska faktiskt när vi var ute den kvällen..Jag har ju insett att jag inte kan shoppa så mycket då jag faktiskt måste få med mig de på nå vis..  Jag insåg under detta inlägg att vi gjort så mycket under denna resan att det inte får plats under ett inlägg.. SÅ tjingeling oxå skriver jag mer i ett annat inlägg senare..

Hej!

Hej! Tänkte bara meddela att allt är bra! Har inte haft någon tid att skriva.. Är tillbaka från Chicago och är nu igen i Ohio.. Våran tripp var fantastisk!! . Men hoppas att det är bra med er alla!!! /S

Thanksgiving

Sitter på nattbussen på väg till Chicago och ska fira thanksgiving. Är ledig till söndag nu. Även om vi svenskar inte firar detta är det skönt med lite ledighet.. (även om jag måste plugga lite där borta med)... Så Have a nice thanksgiving ... / Susanne

Vilken dag och nu lägger jag mig

Denna dagen min:

1. jag hade tänkt kliva upp klockan 8:00 = vad händer? jo jag snoozar i lite, ca 3 timmar.

2. Jag tvingar iaf upp mig ur sängen och duschar...

3. Jag sätter mig och pluggar.

4. Går på sånglektion, där vi för första gången inte sjunger något alls utan har lektion om sång och kroppen. (har haft lektioner förut men vi har alltid sjungt lite)

5. Jag går på engelska lektion där läraren springer runt som en höna för att hon inte kan skriva ut papper som hon skulle ge oss..

6. Gick hem och ringde Mamma och pluggade..

7. Sprang till registration office och avregistrerade en online-kurs som jag bestämt mig för att inte gå (läser för många poäng då).

8. Hem och pluggade igen...

9. 18:00 knallar bort till min lektion. Skriver prov i entreprenöskap.

10. Stod och pratade med min lärare efter provet... Hujeda mig vilken människa, den mannen kan imponera på mig då rå. Som han har gjort saker i sitt liv. Kan ni tänka er att det var han som kom på att man skulle/kunde ha kork i plast på pappförpackingar?? ex:Juice.

11. Gick hem, skrev en rapport.

12. Klockan 21:00 går jag till biblioteket och gör ett grupparbete till business (skriver om ikea).

13. 23:00 Hem, plugga och tvätta.. Gjorde lite lax mmmmm gott.

14. Nu är klockan 01:30 här och jag ligger i sängen igen och skall sova..

Det var min dag.. Den har gått i ett...

Hade lite fika när Professor Rebecka sprang omkring..

Satt och spelade piano mellan 23-01 igår kväll här inne, kanske därför jag var så trött på morgonen..

(Hade inte tagit så mycket bilder idag:)

Tjingeling och godnatt
/S

Julias och mitt äventyr..

I fredags så bestämde jag och Julia oss för att åka iväg på äventyr. Vi har hört att det ska finnas ett shopping ställe som man kan bussen till (vi har provat detta förut men inte lyckats då bussen aldrig kom). Men vi knallar bort till Hållplatsen som ligger ca 15min bort.. Denna gången lyckades vi och vi hoppar på bussen som vi åker med i hela 30-40 minuter innan vi kommer till fram till Parmatown.. Vi hade lite bråttom då vi kom iväg lite sent och ville ju se vad köpcentret hade att erbjuda. Vi gick runt där och efter några timmar inser vi att vi måste gå tillbaka till bussen. Vi missar såklart bussen och blir tillsagda att det kommer en till buss om en timme. Vi går då och äter på en restaurang som hade super goda flottiga mackor som serverades med pommes, mmm Gotti gott..

Vi inser när vi kommer tillbaka till busscentralen att det kommer nog inte komma någon mer buss som skall åt vårat håll. Vi bestämmer oss för att gå till macken bredvid frågar vi efter taxinummer... Så de blev taxi tillbaka, vi ville vid denna tiden bara åka hem. Jag trodde att detta skulle gå på ca 60dollar men aj aj aj vilken billig taxi det var 20dollar=140kr. De var det minsann värt för att slippa sova över på busscentralen eller lifta.

På bussen..

Shopping.. Fast jag köpte inget..

Hittade jätte många sjuka mössor som var tvugna att provas..
Min syster sa till mig när jag var liten att jag såg ut som en koala.. Är vi lika??
Jag gillade denna bilen så var tvungen att ta kort på den i smyg..

Här tar man bussen. Om jag ska vara helt ärlig så stod bussen där när vi satt inne och väntade.. Men den hade bytt nummer vilket gjorde att vi missade den (vi fattade helt enkelt inte bättre).

Mannen som körde oss hem pratade konstant om världen och hans liv..

/Susanne

Hejsan

Ja! Man kan väl säga att ibland får man känslan av att man inte vill blogga varje dag.. Vet inte riktigt vad jag har gjort denna helgen.. Men gårdagen var UNDERBAR.. Jag var ensam hela kvällen fram till ca23:10. Man är nästan aldrig själv vilket gör att man värdesätter den tiden otroligt mycket.. Även om jag gillar folk så är jag en person som behöver vara ensam ibland....Men nog om det...

I veckan fick jag ett till paket på posten..JAG ÄLSKAR PAKET och om jag vart glad för det.. Jag satt och skrattade och grät här hemma när jag öppnade det... Alltså Linea, Lukas och Allis vad fina brev och teckningar ni hade ritat till mig. Jag visade alla i min lägenhet. Och Mamma du hade oxå skrivit ett fint brev!!! Och jag är såå glad över all lakrits som jag har fått. Det är ju något som jag saknar här, men nu har jag lakrits för ett tag framöver.... Och salt ska de vara...

Jag förstår inte detta väder, här om dagen var den 19 grader och idag är det 4.. Jag började dagen med att springa och köra lite yoga för att komma i mood till mitt uppträdande. Hade test i sång idag inför klassen och YES jag kom ihåg texten perfekt. Igår kväll gick jag till skolan och övade i 2 timmar och 40 minuter.. Jag får ju inte nog av denna conservatory byggnaden (musikhuset). Nu tänkte jag gå hitta på nå kul.... Denna veckan är rätt lugn för mig, och lugn här är= kan göra även annat än bara plugga jämt, behöver det eftersom att allt går i ett annars, men nästa vecka är jag inne i de vanliga tempot igen..

Stannade till 00:40 och sjung, spelade piano.. såhär mörkt är de om natten här nu..

Min syster alltså

Världens bästa syster.. Jag fick klockan ca 16:20 meddelande av KeKe att jag hade fått ett paket att hämta ut... Alla paket som kommer till någon av oss på BW kommer till ett postkontor på skolan..

Här innanför till vänster hämtar man ut pakete.

Kände igen gröna färgen på paketet i hyllan..
Kolla vad fiint hon hade gjort och Om jag var glad att se en svensk godispåse.. gott.. Hon hade även gjort kortet själv.. händigt.

Hon hade gjort två armband till mig, ett med mitt namn på..  :)..
Och lakrits.. salt.. som jag har längtat och letat efter här.. finns inte.. köpte något som skulle vara saltlakrits i Canada, men Ne de var de minsann inte..

Mmmmm gott.....

Tack syster!!! Blev verkligen jätte glad.. Sprang runt här i lägenheten av lyckan över att jag fått PAKET från dig och Sverige.. Jag visste ju att du hade skickat eftersom Mamma frågat om jag fått något (tog väl ca 2,5veckor).. Och igår satt jag här hemma och sa till mina roomies- undrar när jag ska få brevet som min syster tydligen har skickat..  Även om jag trivs här finns det ändå saker som jag saknar hemma..... mmmmummms.. Puss och Tack! och kram!!

Klara det

Ville bara berätta att dessa bullarna blev bra de jäste.. Blev lite mer jäst i degen bara.. Blev gräddade i ugnen på tallrikar då det inte fanns några plåtar.. Och köra på papper igen är nog inte poppis..

Tredje degen gillt..

Hej! Här sitter jag nu vid köksbordet. Sherifferna på skolan har just varit här för jag bakar bullar. Alltså de dära bakplåtspapperet som jag köpte var visst inte ugnsvänligt (rykte lite)... Men men.. Jag förstår inte heller vad det är som händer med dessa bullar som jag bakar, degen vill inte svälla, är nu på min tredje deg och efter den blir det att köpa ny jäst för har jag en gång gått in i bakandet skall jag ut ur det med en ordentlig produkt, i detta fallet bulle. Har aldrig haft detta problem förut.. Torr jäst är inte bra grejer verkar det som..

Provade att baka ut en deg iaf, fast blev inte riktigt som de skulle iaf.. Pärlsocker finns inte heller så kör med nötter..

Idag har det regnat massor och jag skall sätta mig och skriva en rapport nu.

Tjingeling..

Hej

Allt är bra här borta... Fullt upp denna helg men tid för att baka hade jag i Torsdags och idag var jag på en musikal.. Sedan gick jag och Maja till en restaurang och åt middag. Varit varmt idag oxå, förstår inget av detta väder, kanske varit 18grader.. Nu sova! Godnatt

Föreläsning

I Onsdags var jag på en gästföreläsning av en Herre som hade läst på Harvard och arbetar med ekonomi. Han föreläste om ekonomin i Ohio och business (kort sagt). . Denna föreläsningen vart även filmad och även presidenten Helmer hade även hittat dit.

.... Jag blev förvånad när jag kom dit.. Min lärare hade sagt att de skulle vara mat (vilket det alltid är på föreläsningar här som inte är lektioner), troligtvis Pizza.. Det var de ju inte utan mycket mer seriöst. Jag hade innan jag kom dit tänkt "detta är nog ingen stor grej, behöver nog inte klä mig nå speciellt för detta". när jag kom innanför dörren tittar jag mig omkring och sedan ned på min NIKE-skor, hmmm skulle nog ha tagit andra skor, men men (fanns några till som inte hade fattat grejen som jag). Kan ju inte veta vad som skall komma lixom, tur att man har snygga NIKE iaf (tack mamma). Fick även en namnskylt när jag kom, var meningen att man skulle mingla och skapa kontakter... Kul med seriöst arrangerade föreläsningar..

Om Obama!

Ja! Jag tror inte någon i detta landet USA har missat att det varit val igen. När jag kom till lektionen i Måndags suckade min lärare och sa "grattis vi är äntligen fria från reklam om valet" och det har verkligen varit överflödigt med reklam om dessa kandidater. På skolan här bara har jag blivit stannad flera gånger för att folk vill att man skall prata politik. Folk i min närhet ville klar att Obama skulle vinna, vad jag tycker säger jag inte eftersom att jag är svensk och vi pratar inte om vad vi röstar på (skämt å sido).

Jag hade inte riktigt tid att följa vakan då jag var tvungen att lägga all min energi på att plugga till prov (som vanligt). Men mina roomies satt brevid mig med varsin dator och skrek ut resultat stat för stat allt eftersom. Men jag kollade iaf på talen som båda höll. Obama klev upp på scenen med hela familjen och vinkade glatt till publiken.. Ja vad säger man, Obama är lixom en blandning av Kungafamiljen, Rockstjärna och Fredrik Reinfeldt. När vi var i Cleveland och kollade på han när han skulle tala var personer verkligen som de hade hamnat på en rockkonsert, skrek och hadde sig, sprang omkring med tröjor med Obama på... och det stannade inte där, folk hade även tröjor med hela familjen Obama.
Tänk om folk skulle bli lika galna när de såg Fredde Reinfeldt??.. Eller blir dem det kanske ????

Chokladbollar

Igår gjorde jag chokladbollar. Har inte så mycket tid att skriva här så att det är den informationen jag delar med mig av idag..

Svart eller vit...och klasser...i USA..

Något som jag har väldiga svårigheter att vänja mig vid i detta land är skillnaden mellan klasser och skillnaden mellan värde pga. hudfärg.

Det talas om att svarta har svårare att komma in på skolor, har sämre chans till att få jobb osv. Personer som är födda i en lägre klass har även svårare att arbeta sig upp pga. kostnader för utbildning.

Nu är det ju inte så att alla svarta har sämre jobb eller att bara de vita är i högre klass..

Jag har funderat på detta fram och tillbaka en tid nu, men nu lite extra mycket (av irritation).  Jag vet att detta är bara en liiten liiiten del av hur det egentligen är.

I helgen var vi inne i Cleveland på ett uteställe. Krogar, barer och restauranger har ofta någon som står på toaletten och hjälper till vid handfatet, dem ger ett tryck på pumpen med tvål i din hand, ler mot dig, ger dig hårspray, parfym m.m om du nu önskar det, samt ger dig pappershandduk att torka händerna på.

Jag KAN verkligen INTE vänja mig vid detta. Det är ju ett jobb som alla andra och det är bra att personer kan tjäna pengar. Det är ju inte själva toalett grejen som gör mig irriterad utan faktumet att personerna som jobbar på toaletten är SVARTA och inte heller har någon lön. Tjejen som jobbade på toaletten i helgen hade inte någon lön utan levde bara på DRICKS (är det alltid så??). Jag vill ju verkligen in generalisera detta och säga att det ALLTID är på detta viset men det förekommer tydligen.

På de ställen jag har varit har det vart vit hudade människor i baren/servisen och svarta människor på toaletten... Finns det något samband i detta eller är det en slump???  Jag sköter hellre min egen hygien på toa, men om det ska vara någon som vill ge service, ge dem LÖN!!

Piano och Rost

Idag var jag och Maja och åt middag på Mikes... Efter det skulle vi gå och handla men hamnade framför pianot istället i en av övningsrummen på skolan, vi gjorde faktiskt en egen låt, helt fantastiskt. Men på vägen hem gick vi minsann förbi mataffären vilken resuterade i rostademackor med marmelad och ost (här hemma), mmmm sååå gott.

Fiske och vapen

Jag och Julia SKULLE åka till ett köpcentrum i lördags som vi aldrig varit på. Vi hade TÄNKT tagit bussen, men vi hittade ingen tabell vid busskuren som ligger ca 2km bort så vi bestämde oss för lunch på Mcdonalds och Kmart shopping, på vägen till Kmart såg nu en affär som vi bara var tvugna att gå in i, det visade sig vara vapen och fiskeaffär. Lite skillnad mot sverige. Fullt med folk i denna butik och massor med vapen..

kvällen igår!

Igår gick jag och Julia bort till Middelburg och kollade på bio. Vi såg filmen "House at the end of the street", de var en okej film.. på vägen hem var det massa rådjur, vi skulle självklart nära och kolla på dem.. Plötsligt höjer Julia rösten och säger "GO Go" jag blir rädd och vi springer över vägen.. samtidigt som jag säger: "What? Are they after us?"....... Julia säger lungt "No but he was moving".

Semester

Känns som att det är semester här.. Igår åkte vi in till Cleveland och shoppade lite.. Sedan på kvällen var vi på Halloweenfest.. Vet inte riktigt vad jag var utklädd till, hade inte så mycket saker att använda till utklädande.. Vi har fortfarande ström och ena sidan av campus har börjat få tillbaka strömmen..